Are you beach body ready ?

by sometcriticalhoughts

В миналото, за да предизвикаш общественото възмущение, е трябвало да правиш какво ли не- да взимаш наркотици, да се биеш, да имаш скандален сексуален живот и т.н. – може би и за това повечето рок звезди не издържат до тридесет годишна възраст, трябва да е било изморително. Е, за щастие всичко това е минало, вече живеем в много по-добри времена и не е толкова трудно да предизвикаш скандал. Достатъчно е само да си почти неизвестна фирма за хранителни добавки за спортисти, да направиш рекламна кампания в лондонското метро с момиче по бански и надпис „Are You Beach Body Ready“[1] и voilà- скандалът е готов. Говоря за кампанията на компанията „Protein World“, която предизвика голямо възмущение в последните дни[2]. Но да разгледаме въпроса по-подробно.

Да, наистина е важно да се чувстваш добре в тялото си, дори и то да не изглежда като тялото на някой модел, но въпреки това в реакцията към тази кампания има нещо притеснително. И не, не говоря за вандализма проявен върху рекламните плакати, това не ме притеснява особено, все пак всеки има право да си изразява мнението. Притеснителното за мен е подписката, която в момента се събира рекламата да бъде забранена. Може и да прозвуча старомодно, но нямаше ли едно неща наречено свобода на словото и изразяването. И това нещо не беше ли право на всекиго още от раждането му[3]. Точно с тази свобода е свързано моето притеснение, защото забраната на рекламна кампания като тази и това, че много хора подкрепят такава забрана (досега 52145 събрани подписа[4]), много добре обобщава една опасна тенденция, която все повече се разраства. Говоря за тенденцията да се обявяват теми, за които не може да се говори, въпроси, които не могат да се задават и изобщо области, които не трябва никога да се засягат, защото някой може да се почувства обиден. И ако някой все пак посмее да говори по тези теми или да изкаже критично мнение по тези въпроси, има голямо разнообразие от епитети, които се лепват на осмелилия се, за да му затворят устата. Епитети като сексист, расист, ислямофоб (о, ислямофобията е едно много опасно психични заболяване, само не знам защо го няма в никоя класификация за психични разстройства, но се пазете от него[5]) и така нататък. И къде остава тогава свободата на словото ако не можеш да кажеш, напишеш или изразиш нищо, което може да засегне някого. Та нали точно това е смисълът на тази свобода, да можеш да изразиш мнението си, когато то се различава от това на някого другиго. И нали ако твоето мнение е по-добре аргументирано от това на другия, то той почти сигурно ще се почувства засегнат. Да не говорим да осмееш някого чрез сатира, това е напълно недопустимо! Та нали не можеш да направиш безобидна рекламна кампания с момиче по бански без да се опитат да ти затворят устата, какво остава за по-сериозни теми…

Както е казал Томас Джеферсън: „Our liberty depends on the freedom of the press, and that cannot be limited without being lost.“[6]. За това скъпи феминистки и други подобни, защо не направите направо подписка за забраняване на свободата на словото и изразяването, защото така или иначе (съзнателно или несъзнателно) работите в тази посока. А ако все пак мислите, че свободите, които имаме са нещо, което си заслужава, то тогава следващият път, когато някоя реклама засегне нежните ви чувства, може просто да не си купувате рекламирания продукт, вместо да се опитвате да я забраните. Защото тази забрана може да ни излезне скъпо!

 

  1. „Готов ли си с лятното си тяло?“
  2. Малко за рекламата
  3. ВСEOБЩA ДEКЛAРAЦИЯ ЗA ПРAВAТA НA ЧOВEКA, едно от тях е свободата на изразяването
  4. Петицията за забрана на рекламата
  5. Една от най-големите класификации за психични разтройства- „DSM5“ и другата голяма класификация- „ICD10„. Странно и в двете не намирам нищо за ислямофобия.
  6. „Нашата свобода зависи от свободата на пресата, и тази свобода не може да бъде ограничена, без да бъде загубена.“
Advertisements